محل تبلیغات شما

 

کانال رایگان من 

myraygan@

 

 

گر شما طراح سوال بوديد!

آيا تا به حال به اين موضوع فكر كرده ايد كه اگر شما طراح سوالات كنكور بوديد، سوالات را چگونه طراحي‏مي‏كرديد!؟ آيا‏مي‏دانيد كه طراحان سوالات آزمون هاي سراسري و همگاني براي اينكه امكان ورود و امتياز گيري شانسي را به حداقل برسانند ، مجبورند از يك سري قوانين و قواعد ثابت و مشخص تبعيت كنند و حق ندارند هر جور دلشان خواست سوال طرح كنند و هر جور دلشان خواست سوالات را بين گزينه هاي الف و ب و ج و د توزيع كنند؟ بديهي است كه اگر شما اين قوانين را بدانيد به پنجره و ديدگاه طراح سوال نزديك تر‏مي‏شويد و بهتر‏مي‏توانيد حركات و حقه هاي او را حدس بزنيد و از اين طريق گزينه هاي درست و نادرست را از يكديگر تشخيص دهيد. بيائيد با هم اين قوانين و قواعد اجباري را مرور كنيم:

قاعده اول :طراحان سوالات كنكور هاي همگاني مم‏مي‏باشند كه پاسخ ها را به طور يكسان بين گزينه هاي الف و ب وج ود توزيع كنند و حق ندارند سنگيني پاسخ ها را روي يك گزينه خاص بياندازند و يا سنگيني را از يك گزينه خاص بيش از حد دور كنند.

 فرض كنيد در امتحان كنكور يكصد سوال وجود دارد . بديهي است كه جواب اين سوالات بايد بين چهار گزينه الف و ب و ج و د توزيع شود. با توجه به اينكه به ازاي هر سه پاسخ نادرست يكي از پاسخ هاي درست حذف‏مي‏شود ، پس طراح سوال حق ندارد روي يكي از گزينه ها مثلا ( گزينه ج) بيشتر تمركز كند و جوابهاي بيشتري را روي گزينه ج قرار دهد. چرا كه اگر چنين كند. يكي از داوطلبان زيرك‏مي‏تواند با درك سريع اين موضوع از روي تصوير گرافيكي پاسخنامه فورا كليد را كشف كند و با علامت زدن همه جوابهاي ج بدون اينكه جواب را بداند امتياز بگيرد!

طراح سوال مجبور است براي خلاصي از دردسرهاي بعدي جواب صد سوال كنكور را بين گزينه هاي الف و ب و ج ود به تساوي تقسيم كند. براي اينكه اين حقيقت را شخصا كشف كنيد، كافي است پاسخنامه سوالات كنكورهاي چند سال اخير را مورد بررسي قرار دهيد و در هر پاسخنامه تعداد گزينه هاي الف را بشماريد و اين عدد را به كل تعداد سوالات تقسيم كنيد . به عددي حدود 25 درصد دست خواهيد يافت.عين همين واقعيت براي گزينه هاي ب و ج ود نيز صادق‏مي‏باشد. به عبارتي اگر يك داوطلب همينطور الله بختكي تمام گزينه هاي الف كنكور را بزند. نهايتا موفق‏مي‏شود 25 درصد نمره را بياورد اما در عين حال 75 درصد جوابها را غلط‏مي‏زند كه چون به ازاي هر سه جواب غلط يك جواب درست صفر‏مي‏شود پس نهايتا امتياز اين فرد چيزي در حدود صفر خواهد بود.

حال بيائيد از منظري ديگر به اين قاعده نگاه كنيم: حالت ايده آلي را در نظر بگيريد كه داوطلب به دليل تسلط علمي موفق شده است 75 سوال را جواب دهد و بعد در كمال تعجب دريافته است كه جواب اين 75 سوال همگي بين گزينه هايالف و  ب و ج  بوده است. به نظر شما او اگر فرصت  و دانش كافي براي جوابدهي به بقيه سوالات را نداشته باشد،و تنها ده دقيقه به پايان وقت آزمون باقي مانده باشد ، آيا  بهتر نيست كه بقيه سوالات را از ترس نمره منفي همينطوري به حال خود رها نكند؟! و هر چه گزينه "د"  است را علامت بزند؟!

فراموش نكنيد كه  طبق قاعده حفظ تعادل گزينه ها و نكشاندن مركز ثقل جوابها روي يك گزينه خاص ، طراح سوال مجبور است 25 درصد پاسخ ها را هم  از بين گزينه هاي "د" انتخاب كند و چون تا اين لحظه گزينه‏هاي "د" انتخاب نشده اند پس به احتمال بالاي 90 درصد انتخاب گزينه هاي "د"‏مي‏تواند امتياز بسيار زيادي براي شخص به همراه داشته باشد. در حالت ايده آل اين امتياز 25 است .

در جدول زير(جدول شماره 1) توزيع گزينه ها در آزمونهاي مختلف درصد بندي شده اند. بيائيد آن را با هم مرور كنيم.

آزمون

تعداد

گزينه الف

گزينه ب

گزينه ج

گزينه د

76 رياضي

300

77

6/25%

71

6/23%

78

26%

74

6/24%

77رياضي

300

70

3/23%

86

6/28%

79

3/26%

65

6/21%

78 تجربي

245

67

3/27%

61

9/24%

35

6/21%

46

1/26%

78 هنر

260

68

1/26%

66

3/25%

63

2/24%

63

2/24%

78 انساني

280

74

4/26%

70

25%

56

2/23%

71

3/25%

            همانگونه كه در اين جدول مشخص است، وزن سوالات تقريبا به طور تساوي بين گزينه هاي الف و ب وج و د تقسيم شده است و هر كدام از اين گزينه ها به تساوي وزن و سنگيني جوابها را تحمل كرده اند. البته اين نكته نيز روشن است كه درصدها براي تمام گزينه هاي الف و ب و ج و د دقيقا 25% نيست ، اما در ديدگاه آماري هرگز كلمات دقيقا معنايي ندارد و اين واژه هاي تقريبا و حدودا است كه ارزش داده هاي آماري را تعيين‏مي‏كند. كمترين درصدها در جدول بالا متعلق به گزينه "د" آزمون سال 77 رياضي بوده است كه عددي معادل 6/21% را به خود اختصاص داده است. اين يعني در بدترين شرايط هر گزينه حداقل21.6/25=86% سنگيني جوابها را حتما‏مي‏پذيرد.

قاعده دوم :طراحان سوالات كنكور هاي همگاني مم‏مي‏باشند كه پاسخ ها را بر حسب منحني توزيع نرمال يا گوسي در كل سوالات آزمون بين گزينه ها پخش كنند.به عبارتي هنگام توزيع جوابها بين گزينه ها هيچ كدام از گزينه هاي الف و ب و ج و د در هيچ ناحيه انتخابي نبايد احساس بي عدالتي كند!

             به اين قاعده اگر خوب دقت كنيم،‏مي‏توانيم رمز طلايي كنكورهاي استاندارد همگاني را دريابيم. روي واژه مركب "ناحيه انتخابي " خوب دقت كنيد. معناي آن اين است كه اگر شما 100 سوال متوالي را انتخاب كرديدبايد حتما در بين اين صد سوال حداقل20 تا الف ، 20 تا ب ، 20 تا ج ، 20 تا د  داشته باشيد. و 20 تاي بعد را براي تكراري ها كنار بگذاريد.

همينطور اگر اين ناحيه انتخاب را كوچكتر  كنيم و مثلا آن را  10سوال متوالي در هر منطقه اي از مجموعه سوالات در نظر بگيريم. باز بايد شاهد حداقل 2 گزينه الف، 2 گزينه ب، 2 گزينه ج و 2 گزينه د و 2 گزينه تكراري دلخواه باشيم. البته هر چه ناحيه انتخاب بزرگتر باشد ، صحت اين قاعده بيشتر است و هر چه ناحيه انتخاب كوچكتر شود ، احتمال خطا بيشتر‏مي‏شود اما ايده آل ترين و مطلوب ترين ومتعادل ترين توزيع نرمال زماني است كه از هر پنج سوال متوالي در هر منطقه اي از مجموعه سوالات ، ما حتما شاهد يك گزينه از هر نوع باشيم و احتمال يافتن منطقه اي كه يكي از اين گزينه ها در آن وجود نداشته باشد.بسيار كم و زير پنج درصد باشد.

روي دو واژه ناحيه انتخاب دلخواه و تعداد سوالات متوالي خوب دقت كنيد. بهترين ناحيه انتخابي جايي است كه شما بيشترين جوابها را در آن درست زده ايد و كوچكترين تعداد سوالات متوالي مناسب ده سوال متوالي است كه چون در سر جلسه آزمون شمردن تعداد الف ها وب ها و ج ها و د ها در ده سوال متوالي  وقت گير و بعضي اوقات گيج كننده است، با شرط ارفاق و پذيرفتن خطاي بيشتر كوچكترين تعداد سوالات متوالي را پنج در نظر‏مي‏گيريم.  اين نكته را در نظر داشته باشيد تا بعد از تشريح قاعده سوم دوباره به آن بازگرديم:

قاعده سوم :طراحان سوالات كنكور هاي همگاني به خاطر اام رعايت توزيع نرمال پاسخ ها حق ندارند از يك حد مجاز ده درصد بيشتر  گزينه هاي همسان را در پاسخنامه بگنجانند. يعني احتمال گزينه هاي همسان متوالي در هر آزمون نبايد از ده درصد بيشتر باشد و در غير اينصورت آزمون استاندارد نبوده و معتبر نمي باشد.

به زبان خيلي ساده يعني وقتي شما جواب يك سوال را‏مي‏دانيد ، با احتمال بالاي 90 درصد يكي از گزينه هاي نادرست سوال قبلي و بعدي را نيز‏مي‏توانيد حدس بزنيد. فراموش نكنيد كه در تست زني اطلاع از گزينه نادرست و غلط به اندازه اطلاع از گزينه درست ( و حتي گاهي بيشتر از آن ) ارزشمند است. براي مثال اگر مطمئن هستيد پاسخ  سوالي  گزينه "ب" است ، پس‏مي‏توانيد با احتمال 90 درصد مطمئن باشيد كه جواب سوال قبلي و بعدي  "ب" نيست!  يعني چنانچه در سوالي براي انتخاب يك گزينه از بين دو گزينه شك كرديم، اول بايد جواب سوال قبلي و گزينه اي كه براي آن سوال انتخاب كرديم را نگاه كنيم. اگر گزينه انتخابي سوال قبلي همسان با يكي از گزينه هاي ترديدي ما باشد، بايد با 90 درصد اطمينان گزينه ترديدي ديگر را انتخاب كنيم.

در جدول شماره 2 توالي گزينه هاي همسان در آزمون هاي سراسري درج شده است.

 

جدول شماره 2، توالي گزينه هاي همسان در آزمون هاي سراسري

آزمون

%الف متوالي

%ب متوالي

%ج متوالي

%د متوالي

% كل متوالي‏ها

% نامتوالي بودن

76رياضي

9

10

8

8

9

91

77رياضي

4

8

7

5

6

94

78 تجربي

7

16

9

11

11

89

78 هنر

19

15

11

9

14

86

78انساني

12

13

3

3

8

92

همچنان كه از جدول 2 مشخص است نزديك به 90 درصد احتمال وحود دارد كه گزينه هاي متوالي عين هم نباشند. اين 90 درصد عدد بسيار خوبي است، چرا كه در علم آمار بدان معناست كه اگر شما بي اعتنا به امكان خطا از اين قاعده كمك بگيريد و فرض را بر اين بگذاريد كه دو گزينه پشت سرهم نمي توانند وجود داشته باشند ، در كل آزمون فقط ده درصد خطا‏مي‏كنيد. و 90 درصد اوقات درست به هدف‏مي‏زنيد. چون هر جواب درست شما با  سه جواب نادرست از بين‏مي‏رود ، در نتيجه 90 درصد احتمال درست در قبال 10 درصت نادرست يعني 270 امتياز مثبت در مقابل 30 امتياز منفي كه كاملا پذيرفتني و مقبول‏مي‏باشد.

            خيلي از داوطلبين كنكور وقتي موفق‏مي‏شوند جواب درست يك سوال را پيدا كنند ، حيفشان‏مي‏آيد كه با زدن جوابهاي ترديدي امتياز آن جواب را از دست بدهند و در نتيجه بسياري اوقات گزينه هاي ترديدي را سفيد رها‏مي‏كنند و به سراغ آنها نمي روند. آنها با خود‏مي‏گويند كه بالاخره با داشتن همين تعداد جواب درست نسبت به كسي كه هم رده ايشان‏مي‏باشد اما از زدن همينطوري گزينه ها ابايي ندارد ، جلوتراند. اين نگرش از يك جهت درست است اگر فرد هم رتبه همينطوري الكي و تصادفي و شانسي گزينه هاي ديگر را انتخاب كند. اما اگر آن فرد بر اساس قاعده هاي فوق اينكار را انجام دهد ، در اينصورت نتيجه به طور وحشتناكي به نفع او تغيير خواهد كرد.

فراموش نكنيد كه در بحث آماري شما شايد در يك ناحيه امتيازي را از دست دهيد ، اما در كل سنگيني امتيازات شما به سوي اعدادي مثبت ميل‏مي‏كند. و در نهايت هنگام محاسبه امتيازات شما در كنكور ، نتيجه نهايي تلاش شما در كل نواحي به عنوان نمره كل ، منظور‏مي‏شود. بنابراين بي جهت براي جوابهاي درست خود دلسوزي نكنيد و نگران آنها نباشيد. شايد با تست زني احتمالاتي بر اساس قواعد مهندسي معكوس اين جزوه ،  بخشي از اين جوابهاي درست قرباني شوند ، اما نهايتا امتياز مثبتي كه به دست‏مي‏آوريد دهها برابر امتيازي است كه فقط با چسبيدن به جوابهاي درست و رها كردن بقيه جوابها به حال خود به دست‏مي‏آوريد.

قاعده چهارم : سه قاعده فوق بايد در هر مقياس(Scale) صادق باشد.

معناي اين قاعده اين است كه  سخت يا ساده بودن سوالات ربطي به محل انتخاب گزينه جواب ندارد. و طراح حق ندارد جواب  سوالات مشكل را روي گزينه هاي خاصي متمركز كند.  همينطور ضريب 2 يا 3 يا 4 داشتن يك درس نيز ربطي به توزيع جوابها بين گزينه ها ندارد. از سوي ديگر اگر يك بازرس ناگهان پاسخنامه اي را بردارد و ناحيه دلخواهي  از سوالات متوالي را انتخاب كند باز هم طراح سوال بايد بتواند رعايت شدن سه قاعده اول را در هر ناحيه اثبات كند. به همين دليل بحث توزيع متعادل و نرمال سنگيني جوابها بين هر چهار گزينه ال و ب و ج ود  يك بحث مستقل از نوع درس ، ميزان دشواري سوالات، ضريب اهميت درس يا جابجا شدن پرسشنامه درس ها‏مي‏باشد.

بر اساس اين قاعده اگر بالفرض شما جواب اولين سوال درس عربي را‏مي‏دانيد ، چون سوال قبلي در درس ديگري مثلا ادبيات قرار دارد. لذا باز هم‏مي‏توانيد از سه قاعده اول  استفاده كنيد. كافي است فقط به پاسخ نامه نگاه كنيد و جواب انتخابي براي آخرين سوال درس ادبيات را مورد بررسي  قرار دهيد.

فراموش نكنيد كه در استفاده و كاربرد روشهاي احتمالاتي اين جزوه مبنا  پاسخنامه است .

در حقيقت شاه كليدي كه در روش مهندسي معكوس با آن تمام قفل هاي كنكور را باز‏مي‏كنيم ، منحني توزيع نرمال است. چون طراحان سوال مجبورند از همين توزيع براي ايجاد تعادل و توازن در آزمون  استفاده كنند ، لذا ما در اينجا مچ طراحان را‏مي‏گيريم وبا درصد خطاي حساب شده گزينه درست را رديابي‏مي‏كنيم.

 

 

 

 

مراحل استفاده از چهار قاعده كليدي فوق در يافتن پاسخ صحيح

     ×       مرحله 1: ابتدا به محض شروع آزمون به طور سريع و تهاجمي سعي كنيد تمام سوالات ساده را جواب دهيد. فراموش نكنيد كه در هر آزمون و در هر درس ، سطح 30 درصد از سوالات ساده ، 30 درصد متوسط ، 30 درصد مشكل و 10 درصد بسيار مشكل‏مي‏باشد. بنابراين اولين ماموريت شما در كنكور اين است كه اجازه ندهيد حتي يك سوال ساده از زير چنگ شما بيرون رود. بديهي است كه بسته به تسلط و اشراف و آرامش و حضور ذهن شما ، ممكن است بتوانيد در همان هجوم اول ، هم سوالات ساده و هم متوسط و هم بخشي از سوالات مشكل را جواب دهيد. اما توجه داشته باشيد كه به هيچ وجه از همان ابتدا وقت خود را روي سوالات مشكل هدر ندهيد. اينكار به چند دليل نبايد صورت گيرد:

دليل اول: اين است كه از لحاظ كامپيوتر مصحح پاسخ نامه ، فرقي نمي كند كه شما امتيازي را به خاطر درس عربي بدست آورده ايد و يا به خاطر درس رياضي و يا اينكه اين امتياز به خاطر جواب يك  سوال ساده عربي  بوده است يا يك سوال رياضي مشكل . كامپيوتر امتياز را محاسبه‏مي‏كند و به صورت معدل نتيجه نهايي را تحويل‏مي‏دهد. به همين خاطر وقتي‏مي‏توان از سوالات ساده به همان اندازه سوالات مشكل امتياز گرفت. چرا بايد سرمايه ارزشمند كنكور يعني وقت را روي سوالات مشكل هدر داد و امتياز سوالات ساده را به ديگر رقبا واگذار كرد.

دليل دوم: اين است كه در روش مهندسي معكوس هر چه تعداد جوابهاي درست شما بيشتر باشد، اثر بخشي  و كارآيي و از همه مهم تر دقت اين روش بيشتر است. در حقيقت هر چه سوالات بي جواب شما بيشتر باشد ، ميزان اثر بخشي روش مهندسي معكوس به طرز نااميد كننده اي كم‏مي‏شود. داشتن جواب صحيح حتي يك سوال(دقت كنيد حتي يك سوال)‏مي‏تواند دقت و اثر بخشي روش مهندسي معكوس را سه برابر كند و با داشتن جواب صحيح پنج سوال دقت اين روش بيست برابر‏مي‏شود. به بيان ساده تر هر چه شما باسواد تر باشيد و اطلاعات شما راجع به گزينه هاي ترديدي بيشتر باشد، روش مهندسي معكوس براي شما كارآتر است.

دليل سوم: ذهن انسان داراي ويژگي خارق العاده اي است كه در علوم مهندسي هوش مصنوعي از آن با عنوان "پردازش موازي" ياد‏مي‏شود. پردازش موازي اطلاعات يعني همزمان چندين اطلاعات به طور موازي توسط ذهن مورد پردازش قرار‏مي‏گيرند و هر چند در ظاهر فقط تصوير خروجي يك پردازش روي صفحه حافظه نقش‏مي‏بندد ، اما در واقع همزمان با آن پردازش هاي ديگر در پس زمينه ضمير به طور موازي در حال انجام شدن‏مي‏باشند. وقتي شما در بار اول به طور سريع سوالات را مرور‏مي‏كنيد و جواب سوالات ساده و متوسط را‏مي‏زنيد. ذهن شما همزمان كل سوالات مشكل را نيز در پس زمينه خود ثبت‏مي‏كند و براي يافتن جوابهاي آنها در كوچه پس كوچه هاي حافظه دنبال جواب‏مي‏گردد. بنابراين وقتي شما به آخر سوالات پاسخنامه رسيديد و دوباره به سوال اول برگشتيد، در اين فاصله ذهن موفق شده است جواب بخشي از سوالات را از زير لايه هاي عميق حافظه بيرون بكشد.

دليل چهارم: اعتماد به نفس است. وقتي شما موفق شديد در كمتر از نفس زمان آزمون تمام سوالات ساده تمام درس ها را علامت بزنيد. در حقيقت مطمئن‏مي‏شويد كه حداقل يك ميليون از رقبا را پشت سر گذاشته ايد و وارد دور دوم مسابقه شده ايد. در واقع بعد از اتمام جوابدهي به سوالات ساده آرامش و اطمينان عجيبي تمام وجود شما را در بر‏مي‏گيرد. شما به اين آرامش براي تعمق و دقت بيشتر روي سوالات مشكل و استفاده موثر از روش مهندسي معكوس بسيار نياز داريد.

دليل پنجم: يافت شدن حلقه هاي گمشده در زنجيره تداعي معاني است. ذهن و حافظه انسان بر اساس نشانه هاي كليدي كار‏مي‏كند. اين نشانه كليدي‏مي‏تواند يك كلمه باشد و يا يك جمله و يا حتي يك بخش كامل از كتاب. وقتي شما سوالات ساده را علامت‏مي‏زنيد در حقيقت مجموعه اي از نشانه هاي كليدي را در ذهن خود فعال‏مي‏كنيد كه اين نشانه ها به طور يقين با نشانه هاي كليدي مورد نياز براي سوالات مشكل مرتبط‏مي‏باشد.  اين درحالي است كه با استفاده از روش مهندسي معكوس و با اتكا به جوابهاي درست سوالات ساده شما‏مي‏توانيد با دقت بيشتري جواب سوالات مشكل را حدس بزنيد.

در بخش مربوط به تكنيك هاي مكمل تست زني توضيح‏مي‏دهيم كه چگونه‏مي‏توانيد با استفاده  تكنيك هاي ميانبر تست زني ، گزينه هاي ترديدي را شناسايي و ميزان ترديد را از چهار گزينه به سه گزينه و سپس به دو گزينه كاهش دهيد. هنگام مرور اجمالي و سريع كليه دروس براي شكار سوالات ساده و متوسط و در حقيقت "سوالات جواب دادني" سعي كنيد به طور همزمان از تكنيك هاي تست زني نيز كمك بگيريد و گزينه هاي ترديدي را نيز به گونه اي در پاسخنامه مشخص كنيد. مثلا خيلي كمرنگ در كنار شماره هر تست گزينه هايي كه احتمال‏مي‏دهيد جواب باشند را يادداشت كنيد. براي اينكار‏مي‏توانيد از علائم اختصاري مانن "بج" براي مشخص كردن ترديد بين ب و ج و يا "اجد" براي ترديدهاي سه گزينه اي بين الف و ج ود كمك بگيريد. مشخص كردن گزينه هاي ترديدي در اثر بخشي روش مهندسي معكوس بسيار مفيد و موثر است و باعث‏مي‏گردد كه امتيازات مثبت حاصل از اين روش تا حد خارق العاده اي افزايش يابد.

×                مرحله دوم: اكنون فرض‏مي‏كنيم كه شما موفق شده ايد گزينه صحيح تمام سوالات ساده تمام درس ها را علامت بزنيد و براي سوالاتي كه جواب دقيق آنها را نمي دانيد نيز گزينه هاي ترديدي را با تكنيك هاي حدسي شناسايي كنيد. همچنين فرض‏مي‏كنيم كه ديگر وقت آزمون نيز در حال پايان يافتن است و شما تقريبا نيم ساعت فرصت داريد تا براي بقيه سوالات راه چاره اي پيدا كنيد. تعدادي از داوطلبين در اين نقطه متوقف‏مي‏شوند. چرا كه گمان‏مي‏كنند هر نوع حركت اضافي مانند‏مي‏تواند باعث نمره منفي و در نتيجه پائين آوردن رتبه آنها از جايي كه همين الآن هستند بشود.اين داوطلبين تعدادشان نيز كم نيست و تقريبا‏مي‏توان گفت بيش از 80 درصد كساني كه نمره ميانگين‏مي‏آورند در اين رده قرار دارند. شما نيز به احتمال زياد اگر اين جزوه را نمي خريديد در همين نقطه متوقف‏مي‏شديد و نيم ساعت آخر را به بيكاري و خط خطي كردن دفترچه سوالات يا گيردادن به يك يا دو مساله مشكل تلف‏مي‏كرديد. اما براي داوطلبي مانند شما كه به اين جزوه دسترسي يافته ، ارزش اين نيم ساعت آخر به اندازه ارزش تمام وقت آزمون است. او بلافاصله از ابتدا شروع‏مي‏كند و با استفاده از قاعده هاي دوم و سوم مهندسي معكوس نيم نگاهي به گزينه هاي علامت زده شده قبل و بعد گزينه مجهول‏مي‏كند و با فرض اينكه امكان تكرار يك گزينه زير ده درصد است و اينكه در هر پنج گزينه متوالي اختياري حداقل بايديك الف و يك ب و يك ج و يك د موجود باشد . به سوالات جواب دار دقت كنيد و از روي آنها گزينه هاي مجهول را حدس بزنيد. بديهي است كه موازي اين روش بايد قبلا با استفاده از تكنيك هاي حدسي  گزينه هاي ترديدي را از چهار گزينه به سه گزينه و در حالت ايده آل به دو گزينه كاهش داده باشيد. بنابراين با تلفيق و تركيب روش مهندسي معكوس و تكنيك هاي حدسي  شما‏مي‏توانيد با احتمال دقت بسيار بالايي گزينه مجهول و شك آلود اما صحيح را شكار كنيد. به مثال زير دقت كنيد.خانه هاي سياه جوابهاي درست‏مي‏باشند و خانه هاي دار گزينه هاي ترديدي‏مي‏باشند.

سوال

الف

ب

ج

د

1

 

 

2

 

 

 

 

3

 

4

 

 

 

 

5

 

 

 

 

با فرض اينكه جواب هاي 2 و  4  و 5 درست است. طبق قواعد مهندسي معكوس  به احتمال 90 درصد جواب سوالات 1 و 3 نمي تواند گزينه ب باشد. چرا كه احتمال تكرار يك گزينه در تست هاي قبلي و بعدي ده درصد است. درنتيجه اگر روي گزينه هاي الف و ب براي سوال 1 شك داريم . به احتمال 90 درصد جواب الف درست است. اما در مورد سوال 3 شك ما متوجه گزينه هاي الف و ج‏مي‏شود كه با توجه به اينكه در هر پنج سوال متوالي كنكوربه احتمال 90 درصد حداقل يك الف ، يك ب، و يك ج و يك د بايد موجود باشد و الف و ب و ج قبلا مصرف شده اند.لذا جواب صحيح به احتمال بالاي 80 درصد گزينه ج است.

اكنون دقت كنيد كه شما در نيم ساعت آخر جلسه آزمون اين گزينه ها را انتخاب كرده ايد و تكيه و اميد شما فقط اام طراح تست به رعايت توزيع نرمال است.در اين حالت براي شما فرقي نمي كند كه سوال 3 يك سوال رياضي است يا سوال ادبيات و يا اينكه سوال 2 آخرين سوال درس قبلي (مثلا عربي) است يا خير. همينطور توجه داشته باشيد كه تكنيك هاي حدسي  قبلا شما را به گزينه هاي ترديدي حداقل(خانه هاي دار) رسانده اند . سوالي كه در اينجا مطرح‏مي‏شود اين است كه آيا وقتي ترديد به دو گزينه منجر‏مي‏شود ، چقدر احتمال دارد كه جواب درست انتخاب گردد؟ پاسخ اين است كه وقتي شما روي دو گزينه ترديد داريد، احتمال خطاي شما 50% است. اما وقتي با روش مهندسي معكوس در انتخاب گزينه دو ترديدي دخالت‏مي‏كنيد. احتمال شكار پاسخ درست شما به بالاي 90% افزايش‏مي‏يابد. حتي اگر شما روش مهندسي معكوس را هم بلد نبوديد، نبايد گزينه هاي دو ترديدي را به حال خود رها‏مي‏كرديد. چرا  كه به هر حال شانس شما در شكار گزينه درست براي دو ترديدي ها 50% است. اما وقتي روش مهندسي معكوس نيز به عنوان ابزاري قوي در دستان شماست. ديگر نبايد به هيچ وجه گزينه اي را خالي به حال خود رها كنيد.

عين همين نكته براي گزينه هاي سه ترديدي وجود دارد. در گزينه هاي سه ترديدي احتمال شكار گزينه درست 33% است. اما وقتي روش مهندسي معكوس نيز وارد عمل‏مي‏شود اين احتمال به بالاي 70 درصد ارتقا‏مي‏يابد. گفتيم كه هر وقت احتمال 51% شد در ريسك كردن شك نكنيد و حال كه احتمال بالاي 70 درصد است ديگر حتي يك لحظه هم نبايد درنگ نمائيد.

در بخش ضميمه به صورت عددي و با مثال براي حالت هاي مختلف كارآيي روش مهندسي معكوس مبتني بر توزيع نرمال تشريح و اثبات  شده است. براي اثبات كارآيي اين روش به اختصار اشاره‏مي‏كنيم كه اگر شما در كنكور امسال 80% را بر مبناي دانش خويش درست علامت بزنيد و 20% بقيه را با روش مهندسي معكوس علامت بزنيد. طبق فرمول امتياز شما به جاي 80% به رقم باور نكردني 6/99% خواهد رسيد.

همينطور اگر به 50% سوالات درست جواب داده باشيد و نصف ديگر را با كمك تكنيك هاي حدسي  به دو گزينه اي و 3 گزينه اي كاهش ترديد داده باشيد و بعد با روش مهندسي معكوس علامت بزنيد رتبه شما از 50% به 7/84% افزايش‏مي‏يابد.

            جزئيات بيشتر مهندسي معكوس با پيش فرض توزيع نرمال در منابع متعدد فارسي و خارجي درج شده است. در بخش ضميمه بعضي از اين مراجع براي كسب اطلاعات بيشتر ارائه شده است.

تعدادي از تكنيك هايي كه در رساندن شما به گزينه درست ‏مي‏تواند بسيار كمك كند در زير آمده است:

شك بين دو گزينه: اگر در تستي بين دو گزينه شك كرديد، حتما از خير آن تست نگذريد. حني اگر با روش مهندسي معكوس مبتني بر توزيع نرمال هم نتوانستيد از روي پاسخ هاي طرفين گزينه درست را حدس بزنيد، بازهم از خير تست هاي دو گزينه ترديدي به راحتي نگذريد. دليل آن هم بسيار راحت است:"احتمال درست بودن يكي از گزينه ها بر اساس احتمالات 50 درصد است." فرض كنيد در كل سوالات كنكور ، 20 سوال داراي چنين حالتي باشد. دو داوطلب را در نظر بگيريد. داوطلب اول به هيچ كدام از اين 20 تست پاسخ نمي دهد،  در نتيجه نمره او براي اين 20 سوال صفر درصد خواهد بود.

فرد دوم ، اما به همه اين سوالات با شك و ترديد جواب‏مي‏دهد. بر طبق قانون احتمالات از اين 20 تست ، ده تا درست و ده تا غلط خواهند بود. پس نمره داوطلب با فرض سه امتياز منفي مساوي يك امتياز مثبت برابر است با:  درصد 33=3*20: 10-(3*10). يعني نمره فرد براي اين 20 تست ، 33 درصد خواهد بود و اين در مقايسه با نمره فرد اول ، يعني صفردرصد، نمره بالا و سرنوشت سازي است.

هماهنگي جواب سوال با خود سوال از لحاظ دستوري: پاسخ هايي كه از نظر قواعد دستوري ، باسوال هماهنگي ندارند، غالبا(به احتمال 90 درصد) غلط هستند. مثلا صورت مساله به صورت جاي خالي است و از شما خواسته‏مي‏شود ، جاهاي خالي را با جواب درست پركنيد و يكي از گزينه ها اصلا مناسب آن جاي خالي نيست.چرا كه از لحاظ گرامري جايش آنجا نيست.

وجود دو گزينه متناقض در يك تست: اگر در تستي دو گزينه كاملا متناقض وجود داشته باشند، به احتمال 80 درصد جواب يكي از اين دو گزينه است. و نيازي نيست كه روي دو گزينه  ديگر وقت بگذاريد.

 وجود دو گزينه مشابه در يك تست: اگر دو گزينه يك تست كاملا مشابه هم باشند، و يا هر دو يك معنا را برسانند، به احتمال 100 درصد هيچ كدام جواب تست نخواهند بود.چرا كه يك تست، يك جو.اب بيشتر ندارد.

حساس بودن به خطاي چشمي هنگام مطالعه گزينه ها: 2 و 3 در فارسي خيلي به هم شبيه هستند. بسياري از طراحان سعي‏مي‏كنند با تزريق پاسخ هاي شبيه از لحاظ شكل ظاهر كاري كنند تا داوطلب عجول گول بخورد و جواب صحيح را نبيند. به جملات و فعل هاي منفي و مثبت و علائم و شكل اعداد خوب دقت كنيد. به احتمال 70 درصد گزينه درست معمولا در لابلاي جوابهاي از لحاظ شكلي شبيه هم ‏مي‏باشند.

 تست هاي جستجو كردني: در اين تست ها لازمه يافتن جواب اين است كه هر 4 گزينه را جستجو كرده و جو اب صحيح را پيدا كنيم. در چنين تست هايي سعي كنيد كه براي جستجو هميشه از گزينه ج و د  شروع كنيد چرا كه معمولا يكي از اين دو گزينه صحيح‏مي‏باشد. همچنين مواظب باشيد كه انتخاب گزينه الف به عنوان جواب درست بايد با وسواس و احتياط زياد و بعد از اينكه مطمئن شديد گزينه هاي ب و ج و د درست نيستند صورت گيرد. همچنين سعي كنيد كه از گزينه هاي طولاني فرار نكنيد. گزينه اي كه بررسي آن به ظاهر مشكل تر است خيلي اوقات در تست هاي جستجو كردني همان گزينه جواب است.

عدم نياز به دانستن همه مطالب يك تست: براي پاسخ دادن به بعضي از تست ها ، نياز به دانستن همه مطالب مورد نظر طراح نيست. و فقط با دانستن بخشي از تست‏مي‏توانيد گزينه هاي نادرست را از درست جدا و خود را به جواب صحيح برسانيد.

عدم نياز به حل طولاني: معمولا سوالات كنكور در دروس فيزيك و شيمي و رياضي كه به صورت مساله‏مي‏باشند، راه حل هاي طولاني ندارندو عمدتا يك يا دو نكته خاص مورد نظر طراح‏مي‏باشند. بنابراين هنگام حل اين تست ها اگر ديديد كه به محاسبات طولاني و استفاده از فرمولهاي زياد نياز است، بلافاصله بفهميد كه ازنكته مورد نظر طراح دور افتاده ايد و يا در جايي اشتباه كرده ايد.

 عدم احاله جواب به بعد: وقتي روي يك تست انرژي گذاشتيد و براي يافتن جواب فكر كرديد و نهايتا به دو گزينه ترديدي رسيديد . با خود نگوئيد كه بعدا اگر به سراغ آن بيائيد شايد راه بهتري به ذهنتان برسد. بلافاصله جواب را همان موقع انتخاب كرده و به احساس اوليه خود در مورد جواب عمل كنيد. رد شدن از تست و بازگشت دوباره مستم صرف وقت  اضافي و بررسي دوباره تست است،بدون اينكه اطلاعات اضافه تري به شما بدهد و يا شك شما را برطرف سازد.

 قيدهاي تاكيد و نفي بيانگر جواب غلط اند:  گزينه هايي كه داراي لغاتي مانند هميشه ، هرگز ، حتما و از اين قبيل هستند، اصولا صحيح نمي باشند. در حالي كه گزينه هايي داراي كلماتي مانند ممكن است ، احتمالا و مانند اينها ، معمولا صحيح‏مي‏باشند.

تست جواب هاي محاسباتي :  بعضي اوقات از شما خواسته‏مي‏شود درستي يك جواب را در چهار فرمول داده شده چك كنيد. به جاي حل كامل محاسبه جواب كافي است ، جواب داده شده را در فرمول قرار داده و ببينيد آيا تساوي داده شده برقرار‏مي‏شود يا خير. در اين موارد بهتر است ابتدا با گزينه هاي  ج و د شروع كنيد.

چند توصيه:

تغيير فضاي فكري هنگام قفل كردن روي چند تست پياپي: اگر هنگام حل چند تست پياپي چيزي به ذهنتان نرسيد. سريعا متوقف شويد و با تنفس عميق و تمرينات تن آرامي و در صورت امكان خوردن كيك و بيسكويت و كشمش و تنقلات دقيقه اي استراحت سعي كنيد. به مغز خود اكسيژن  و به بدن خود قند كافي برسانيد.

اولويت بندي دروس اختصاصي:  بعد از اينكه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب داديد و مطمئن شديد كه ديگر سوال ساده اي براي جواب دادن وجود ندارد و قبل از اينكه به سراغ روش مهندسي معكوس برويد. مدت مشخصي را بسته به زمان باقيمانده (مثلا نيم ساعت) را براي  درسهاي با ضريب بالاتر (درس هاي ضريب 4  كنار بگذاريد ) و سعي كنيد سوالات بيشتري از آن درس ها را تا حد امكان جواب دهيد.

درس هاي با انحراف معيار منفي بالا:  درس هايي كه خيلي ها از آنها بيزارند و اصلا در كنكور به آنها اعتنايي نمي كنند.‏مي‏توانند براي شما الهه شانس باشند. مثلا در رشته انساني داوطلبان از تست هاي رياضي بيزارند. در رشته تجربي  درس هاي رياضي و فيزيك  كمتر طرفدار دارد. در رشته رياضي نيز درس شيمي دچار نفرت شده است. حال آنكه ارزش واقعي يك تست از يك درس مشخص بعد از كنكور مشخص‏مي‏شود. يعني زماني كه معلوم شود  چند نفر به اين درس پاسخگو بوده اند. به عبارتي امتياز سوالات درسي كه عده كمي به آن پاسخ صحيح داده اند، مانند رياضي در رشته تجربي و يا شيمي در رشته رياضي و فيزيك به مراتب ارزش بالاتري از سوالات درسي دارد كه عده زيادي به آن پاسخ‏مي‏گويند و اينكه بگوييم در رشته تجربي فيزيك ضريب 2 دارد و رياضيات هم ضريب 2، پس ارزش تستي اين دو درس با هم برابر است كاملا غلط‏مي‏باشد.

 

مفهوم تراز در کنکور  تراز کنکور به زبان ساده

تفاوت رتبه و تراز کنکور 99 1400

تراز چیست و نحوه و فرمول محاسبه تراز در کنکور ها و آزمون ها چیست چگونه است

گزينه ,كه ,سوالات ,جواب ,، ,يك ,گزينه هاي ,مهندسي معكوس ,است كه ,روش مهندسي ,دو گزينه ,طراحان سوالات كنكور ,مهندسي معكوس بسيار ,مهندسي معكوس مبتني ,مهندسي معكوس علامت

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها